کد مطلب:43097
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
تفسير فرازهاي چهل و سوم و چهل و چهارم خطبه هشتاد و هفتم نهجالبلاغه كه در آن امام علي(ع) به بيان رعايت عدالت در نزد عارفان پرداخته چيست؟
«قَدْ أَلْزَمَ نَفْسهُ الْعَدْلَ، فَكانَ أَوَّلَ عَدْلِهِ نَفْيُ الْهَوي عَنْ نَفْسِهِ» [خود را بر عدل و دادگري ملزم نموده و نخستين عدل وي دربارة خويشتن است كه هوي و اميال را از نفس خود دور ساخته است.]
بدون عدالت دربارة خويشتن كدامين عرفان را ميتوان توقّع داشت؟
معناي اين جمله چنين است كه بدون شناخت قانون موجوديّت خويشتن و به كار بردن آن، چگونه ميتوان دم از عرفان زد. عدالت كه اساسيترين عنصر كمال آدمي است چيزي نيست كه از خارج از وجود او بر او وارد شود، بلكه عبارتست از شناخت قانون موجوديّت خويشتن و به كار بردن آن. بنابراين، كسي كه هنوز به شناخت و عمل مزبور توفيق نيافته است، حقّ ادّعاي عرفان مثبت را ندارد. چنانكه كسي كه هنوز نتوانسته است دربارة خويشتن عدالت بورزد [كه اين عدالت بدون بر كنار شدن از هواهاي نفساني امكانناپذير است] چگونه ميتواند دربارة ديگران عدالت نمايد؟
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 14
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.